اختلالات خواب: دلایل و راهکارها

خرداد, ۱۳۹۸ بدون نظر بیماری های اعصاب و روان, دانستنی های پزشکی و تغذیه

خواب یک عمل طبیعی است که حدود یک سوم عمر انسان را تشکیل میدهد. اختلال خواب، بسیاری از اوقات شبها با رنج بیداری ناخواسته و روزها با دوره هایی از خواب آلودگی آزاردهنده و غیر قابل کنترل همراه است. عامل موثر در میزان خواب یک فرد سن است. نوزادان با ۱۴ تا ۱۸ ساعت در روز بیشترین و سالمندان کمترین میزان خواب در شبانه روز را دارند. بطور کلی سه تیپ بی خوابی وجود دارد. الف: قبل از بخواب رفتن ساعتها در بستر بیدار ماندن با وجود احساس خستگی مفرط. ب: فرد پس از چند ساعت بیدار شده و نمی تواند مجددا به خواب رود. ج: فرد چندین بار بطور مکرر در طول شب بیدار شده و دوباره بخواب میرود و در اصطلاح خواب فرد سبک بوده و روز بعد احساس خستگی و کم خوابی دارد.

دلایل بی خوابی :  همه ما قطعا یکی از موارد فوق را حداقل برای مدت کوتاهی تجربه کرده ایم مثلا سفر به جایی که اختلاف زمانی وجود دارد.  از دلایل متعدد اختلال بی خوابی میتوان به استرس، افسردگی، سوءهاضمه، غذا های حاوی کافئین زیاد، غذا های محرک، نوشیدنی های الکلی، داروهای مخدر حاوی مورفین، بیماری های تنفسی مانند آسم، تکرر ادرار بویژه در افراد دیابتی

چند راهکار:

*تا جایی که امکان دارد از نوشیدن چای، قهوه،کاکائو و سایر نوشیدنی های محرک سه الی چهار ساعت قبل از خواب خودداری کنید

* مصرف دم نوش های آرامبخش مثل بهار نارنج، بابونه، هل به داشتن خواب راحت کمک میکند.

*مصرف لبنیات را در برنامه شام خود حتما قرار دهید

*نوشیدن شیر کم چرب و نیمه گرم یک نوع القا کننده خواب است

* از مصرف غذاهای سنگین و پر چرب برای شام و ساعات پایانی شب خودداری کنید

*قبل از بخواب رفتن از خالی بودن مثانه خود مطمئن شوید.

* در تاریکی کامل بخوابید چون نور عصب چشم را تحریک و آزار میدهد.

*درجه حرارت اتاق خواب خود را بین ۲۲الی ۲۳ تنظیم کنید. تحقیقات نشان داده که محیط خنک خواب راحتری القا میکند.

*از لباس های سبک و راحت برای خواب استفاده کنید

*کمی مطالعه و حل جدول به داشتن خواب راحت کمک میکند.

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: