اسید آمینه لیزین (فاکتور ضد ویروسی)

خرداد, ۱۳۹۸ ۱ نظر تغذیه ورزشکاران حرفه ای, دانستنی های پزشکی و تغذیه

مقدار توصیه شده روزانه به ازای هرکیلوگرم  وزن بدن :

مردان و زنان  ۱۲ میلیگرم ، کودکان  ۴۶ میلیگرم و نوزادان ۹۷ میلیگرم

  • لیزین یک اسید آمینه ضروری است که در بدن ساخته نمیشود، از این رو می بایست در رژیم غذایی به مقدار کافی تأمین شود که این امر بسیار ضروری و بااهمیت  است. پروتئین غلات مانند برنج، گندم، جو، ارزن و کنجد فاقد این آمینه اسید می باشند. ویتامین ث دارای اثر حفاظتی بر میزان سطح لیزین بدن دارد. یعنی مصرف ویتامین ث کمک میکند که این آمینو اسید بهتر دربدن ذخیره شود. * عملکرد لیزین در بدن
  • اسیدآمینه لیزین از تکثیر و ازدیاد ویروسها در بدن جلوگیری میکند از این جهت لیزین به همراه ویتامین ث، روی و ویتامین آ در از بین بردن عفونتهای ویروسی مؤثر میباشد. ویتامین ث به حفظ اسیدآمینه لیزین دربدن کمک میکند، بطوری که لیزین به همراه ویتامین ث، دارای اثر ضد ویروسی بسیار قوی میباشد، این تأثیر زمانیکه لیزین به تنهایی وارد بدن شود کمتر خواهد بود. *منابع خوراکی لیزین

مهمترین منابع خوراکی لیزین عبارتند از: سبزیجات برگدار، حبوبات، گوشت، مرغ، شیر و فراوردههای شیری و میوههای رسیده میباشند. *علائم کمبود لیزین

کاهش اسیدآمینه لیزین در بدن منجر به:  کاهش اشتها، کاهش وزن، کم خونی و کاهش تمرکز میشود، همچنین کمبود لیزین میتواند باعث سر درد، سرگیجه و حالت تهوع نیز  گردد.

ویژگیهای درمانی با لیزین:

کمبود اسیدآمینه لیزین در بیماریهایی مانند سرماخوردگی ویروسی و تبخال تناسلی بکارمیرود. مصرف این آمینو اسید در درمان بیماریهای ویروسی بخصوص تبخالهای ساده و همچنین تبخالهای حاد بکار میرود. در درمان تبخال حاد، حداقل یک و نیم میلیگرم لیزین و کمتر از ۱ میلیگرم ویتامین ث به همراه آن توصیه میشود. از این آمینو اسید جهت افزایش اشتها به مقدار ۱۵۰۰-۵۰۰ میلیگرم در روز تجویز میشود.

برگرفته از کتاب انسان تغذیه  سلامت : آمینو اسید های شگفت انگیز

تالیف: دکتر سحر هوشمند

1 نظر
  1. بازیگر

    ممنون از زمانی که میزارید

    پاسخ

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: